Maria Christina Cleary
”Kilkadziesiąt strun barokowej harfy sprawia Marii mniej problemów niż linie lotnicze. Grać na harfie można się nauczyć, ale przekonać linie lotnicze, żeby wzięły instrument na pokład już niekoniecznie. „Gdyby tak można było rozstawić barokowe harfy po całej Europie…” – marzy Maria, gdy wsiada do samochodu w swoim domu we Włoszech, by udać się na koncert gdzieś na Północy kontynentu. Czasami udaje się pożyczyć instrument na miejscu, ale to rzadkie przypadki. Między innymi ta, wydawałoby się banalna okoliczność, sprawia, że harfa nie jest instrumentem zbyt często pojawiającym się na scenie, a szkoda. Harfa doznawała zmian konstrukcyjnych w tempie zbliżonym do zmian, jakich doświadczały instrumenty klawiszowe. Maria może o tym opowiadać godzinami – kilka lat temu obroniła doktorat poświęcony oczywiście historii harfy i związanej z nią praktyce wykonawczej. Uczy gry na harfie w Genewie oraz w Weronie. Wspólnie z mężem, Davide Monti, tworzy duet ArParla, eksplorując mniej znane obszary muzyki kameralnej od XVII do XIX wieku.